ملتقى المحاسبين الاردنيين و العرب محاسبة accounting cpa cma jcpa تكاليف اكسيل
عزيز الزائر تفيد سجلاتنا انك غير مسجل لدينا
تفضل بالتسجيل مجانا و تمتع بكل المزايا التي تخص الاعضاء
طريقة التسجيل بسيطة .. فقط انقر على زر التسجيل في اعلى الصفحة و املا البيانات و اتبع التعليمات

اهلا بك يا زائر في ملتقى المحاسبين الاردنيين و العرب موقع متخصص في المحاسبة و التكاليف و الحكومية و المقاولات و الاكسيل









جلالة الملك وولي العهد




ادخل ايميلك هنا ليصلك كل جديد:

Delivered by FeedBurner

اعلانات
المواضيع الأخيرة
» أهمية قائمة الدخل
الخميس 17 أبريل 2014 - 20:01 من طرف العدناني طارق نصر

» قاموس مصطلحات مهم جدا لدارسي CMA
الخميس 17 أبريل 2014 - 12:27 من طرف Heba Othman

» برنامج مميز لمحلات بيع التقسيط اكسس
الخميس 17 أبريل 2014 - 10:52 من طرف MAMOUD SALAMA

» مادة jcpa شاملة و متكاملة ان شاء الله
الخميس 17 أبريل 2014 - 9:26 من طرف محمد صافي

» اطار الفكري للمحاسبة المالية/الجزء الثاني
الأربعاء 16 أبريل 2014 - 17:54 من طرف جوهرة القلوب

» شرح دالة vlookup
السبت 12 أبريل 2014 - 2:49 من طرف Asem Awad

» دراسات جدوى اقتصادية 1
الجمعة 11 أبريل 2014 - 16:38 من طرف mohammedorfan

» برنامج اكسل لضبط ومراقبة المخازن
الخميس 10 أبريل 2014 - 9:18 من طرف ahmad Kassab

» ربط اوراق اكسل
الخميس 10 أبريل 2014 - 0:20 من طرف منجد خليفة

بحـث
 
 

نتائج البحث
 


Rechercher بحث متقدم


أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3, 4, 5  الصفحة التالية

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 5]

1 مهارات التحصيل الداخليةInternal Collection Skills في الجمعة 12 سبتمبر 2008 - 17:11

ابو ريان


البروفيسور
البروفيسور

الاتصال مع العميل المتأخر

Communication with the Delinquent Customer


الاتصال عملية ذات اتجاهين مختلفين تتم بين متحدث ومستمع أو مرسل ومستقبل وتتبع أهميتها للمنظمات من كونها الوسيلة التي تهيء المناخ للتفاهم بين المشرف والمرؤوسين وبين المنظمة وعملائها . فنجاح مشرف ما يعتمد على قدرته على تحقيق الاتصال الفعال بمرؤوسيه بحيث يستطيع توليد الفهم المشترك والمتبادل مما يخلق المناخ الملائم للعمل في المنظمة ولربما يفشل الكثير من المشرفين المؤهلين القادرين على أداء مهامهم بنجاح بسبب عدم توفر مهارات الاتصال الكافية لديهم. وكذا الحال مثلاً في علاقة موظف التحصيل مع عملائه فتدني أو عدم توفر مهارات الاتصال لدى الموظف ربما تقود إلى نتائج سلبية تؤثر تأثيراً مباشراً على المؤسسة وعلى الموظف .

Communication is a two direction process made between a speaker and a listener, or a sender and a recipient. It's importance to organizations arise from being the means which provides the proper climate for understanding between the supervisor and the subordinates, and between the organization and its customers. The success of a supervisor depends on his ability to achieve effective communication with his subordinates, by which he can create the common & mutual understanding in a way that creates the adequate climate for work in the organization. May qualified competent supervisors who can successfully perform their duties because of their insufficient communication skills. The same applies to the relationship of the collector with his customers. The poor or non-existence of communication skills of the collector may lead to negative results that may adversely affect the organization and the employee himself.

عملية الاتصال إذن تمثل العملية الاساسية في أي جهد للتحصيل ويتعذر بدونها لأي موظف القيام بدوره أو تحقيق أهدافه .

Thus, the communication process represents the basic factor in any collection effort, and without it, no collector can perform his role or achieve his ends.

تعريف الاتصال :

Communication Definition:

تعددت استعمالات كلمات الاتصال ، فكل منا يستعملها بحرية تامة في إطار معين ، وعلى الرغم من تعدد الاستعمالات إلا أننا نجد أن القليل من عامة الناس وحتى من المفكرين والممارسين في حقل الإدارة أو حتى خبراء الاتصال يمكن أن يعطي تعريفاً محدداً لكلمة الاتصال . ونجد أن أكثر تعريفات الاتصال في مجال السلوك التنظيمي تركز على استعمال الرموز لتوصيل معنى أو معلومة .

The usage of the word Communication has been multiplied. Every one of us is fully free to use it within a given situation. In spite of the multiplicity of usage, we find very few from the public and even from the thinkers & practioners in the field of administration or even the communication experts can give a definite definition of the word communication. Most of the communication definitions in the field of organizational behaviour focus on the use of symbols to communicate a meaning or a piece of information.

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.aazs.net

ابو ريان


البروفيسور
البروفيسور


وحتى نقرب الصورة لذهن القارئ نورد التعريفات التالية لكلمة الاتصال :

For giving a closer image to the reader, we include the following definitions of the word communication:

1.

وسيلة لارسال الرسائل والأوامر ...إلخ بما فيها الهاتف والتلغراف والاذاعة والتلفزيون .

Means of sending messages, orders etc. including telephone, telegraph, radio and television.

1.

2.

تبادل الوثائق أو الرسائل والاخبار والآراء والمعلومات.

A document or message imparting news, views and information.

2.

3.

تبادل الافكار أو الآراء او المعلومات بواسطة الحديث أو الكتابة أو الإشارة .

Interchange of thoughts, opinions or information by speech, writing or signs.

3.

أهمية الاتصال :

The Importance of Communication:

تستمد عملية الاتصال أهميتها من كونها العملية التي يتم عن طريقها توجيه النشاط في أي منظمة من المنظمات وإحداث التغيير وحل المشكلات وغيرها من العمليات الهامة في المنظمات . كما أنها تمثل أيضاً وسيلة التفاهم وإقامة العلاقات وإحداث التأثير المتبادل بين الأفراد والجماعات ، وبين الأفراد وحتى بين الفرد ونفسه . ويؤدي التفاهم وخاصة بين الرؤساء والمرؤوسين والموظفين والعملاء إلى غرس الثقة بينهم مما يساعد على دفع عملية إنجاز أهداف المنظمة وتحقيقها بدرجة عالية من الكفاءة والفاعلية ، كما أنها تمثل الوسيط الأساسي في عمليات المتابعة والتخطيط والإشراف والرقابة والتوجيه واتخاذ القرار وحل مشكلات العمل وحفز المرؤوسين والعمليات الإدارية والتنظيمة الأخرى .

The communication process derives its importance from being the process by which the activity can be directed in any organization, cause change, problem-solving and the like of the important processes in the organization. It also represents an understanding means, build relationships, cause the mutual effect between individuals and groups, among individuals and even between the individual and himself. The understanding between superiors & subordinates in particular, and between the staff and customers leads to instill trust among them which helps in pushing the accomplishment of the organization’s objectives effectively and efficiently. It also represents the basic medium in the follow up planning, supervision, control, direction, decision making, work problems solving, subordinate encouragement, and other administrative & organizational processes.

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.aazs.net

ابو ريان


البروفيسور
البروفيسور


ويذهب بعض علماء الإدارة إلى القول بأن الإدارة هي الاتصال الإداري وذلك لأن عدم القدرة على الإتصال يؤدي إلى :

Some administration scientists say that the management is the administrative communication because failure to communicate can result in:


§

الإخفاق في تحقيق الأهداف .

Failure to achieve the objectives.

§

§

التأخير في إنجاز الأعمال .

Delay in the accomplishments of work.

§

§

عدم فهم المطلوب .

Inability to understand what is required.

§

§

عدم الإستجابة السليمة .

Non proper response.

§

مقومات نجاح عملية الإتصال :

Success Factors of the Communication Process:


كما أسلفنا فإن الاتصال يعني نقل فكرة أو معلومة أو معنى محدد في ذهن شخص ما إلى ذهن شخص أو أشخاص آخرين يتوقع أن يتقبل الطرف الآخر الفكرة ويفهمها ويتحرك أو يقوم بعمل ما على ضوئها ، ويتوقع المرسل أن تصل الرسالة إلى ذهن مستقبلها بنفس المفهوم الذي في ذهن المرسل . وإذا قدر لذلك أن يتم فلا من توفير بعض المقومات الأساسية فيها .

As mentioned earlier, communication means the transfer of a particular idea, a price of information or meaning in the mind of one person to that of other person(s), and it is expected that the other party shall accepts and understand the idea, more or take a measure in its light. The sender expects that the message shall arrive at the mind of the receiver with the same concept in the mind of the sender. For achieving this, it is deemed mandatory to provide certain facts.

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.aazs.net

ابو ريان


البروفيسور
البروفيسور


نتيجة الإتصال :

The Communication Result

هي مدى فهم المتصل به لموضوع الاتصال ومدى تفاعله وتجاوبه ، كما تشمل عملية رد الفعل التي يتأكد المرسل عن طريقها بأن الاتصال قد تم على الوجه المطلوب .

It is the extent at which the communicator understands the subject matter of communication and the extent of his interaction and response. It also includes the reaction by which the sender ensures that the communication is made at the best.

أنواع الاتصالات :

Types of Communications:

تنقسم الاتصالات عموماً إلى نوعين : الاتصالات الرسمية والاتصالات غير الرسمية ويمكن شرح النوعين بإيجاز كما يلي :

Generally, communications are divided into two types: formal and informal, and they can be briefly explained as follows:

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.aazs.net

ابو ريان


البروفيسور
البروفيسور


الاتصالات الرسمية :

The Formal Communications:

وهي الاتصالات التي تتم خلال خطوط السلطة الرسمية في إطار بناء تنظيمي حدد قنوات الاتصال الرسمية ومجاريها وتتخذ الاتصالات الرسمية ثلاث إتجاهات أساسية :

They are the communications to be done within the official authority line in an organizational setup which determine the official communications channels. The formal communications have three basic directions:

1.

الاتصال من أعلى إلى أسفل : من المستويات الوظيفية العليا إلى المستويات الأدنى لتوصيل الخطط والقرارات والأوامر والأنباء والمعلومات الصادرة من الإدارة العليا .

Communication from up to down levels: i.e. from the higher job levels to the lower levels and they include the information on which the decisions, plans, orders directives.

2.

الاتصالات الصاعدة من أسفل إلى أعلى : وتتم من المستويات الوظيفية الدنيا إلى المستويات العليا وتشتمل على المعلومات التي تبني عليها القرارات والخطط والأوامر والتعليمات أو التي تستدعي التدخل لحل المشاكل أو تذليل العقبات ، كما تتضمن المعلومات التي يبنى عليها التعديل والتطوير أو إدخال برامج تدريبية أو إعادة التنظيم أو تقدير العاملين والثناء عليهم كذلك تشمل الشكاوى والمظالم التي ترفع من العاملين .

Communication from down to up levels: i.e. from the lower job levels to the higher levels based on those requiring intervention for problems solving or surmounting obstacles. They also include the information on which the change, development, introduction of training programs, reorganization, and staff appreciation, and they also include the compliance, and grievances filed by the employees.

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.aazs.net

ابو ريان


البروفيسور
البروفيسور


وسائل الإتصال :

يمكن تلخيص وسائل الاتصال الرئيسية في الآتي :

Means of Communication:

The major means of communication can be summarized as follows:


1.

الاتصال الشفهي :

The Verbal Communication:

1.

وهو أكثر أنواع الاتصال شيوعاً وأكثر وسائل الاتصال أهمية ويقصد بالاتصال الشفهوي الاتصال المباشر وجهاص لوجه مع فرد أو مجموعة في وضع رسمي أو غير رسمي ، ويتميز هذا النوع من الاتصال بأنه يتيح الفرصة لإزالة أي نوع من الغموض أو اللبس عن طريق رد الفعل المباشر الذي يأتي من أي طرف من أطراف الاتصال وتتاح الفرصة لأي من الطرفين للاستفسار والاستيضاح – وهذا بدوره يمكن طرفي الاتصال من توضح أي نوع من الغموض وإزالة سوء الفهم الذي قد يطرأ أثناء عملية الاتصال .

It is the most common and most important types of communications. The verbal communication means direct contact visa-vis with an individual or a group in a formal or informal situation. This type of communication is characterized by giving the opportunity to remove any kind of ambiguity or misunderstanding through the direct reaction coming from anyone of the communication parties, and in which both parties are given the opportunity for inquire and clarification. This, in turn, enables both the communication parties from clarifying any sort of ambiguity, and misunderstanding that may occur during the communication process.


2.

الاتصال الكتابي :

The Written Communication:

2.

هذا الاسلوب يتم عادة في المنظمات الكبيرة وفي أعمال بعينها ويلاحظ أنه يكثر في الاتصال الذي يتم من أعلى إلى أسفل مع أنه يستخدم في الاتصال الذي يتم من أسفل إلى أعلى والعيب الواضح لأسلوب الاتصال الكتابي أن المستقبل لايكون على معرفة بدوافع المرسل وبالتالي فإنه قد يسيء فهم مضمون الرسالة ، ومن أمثلة أساليب الاتصال الكتابي التقارير والشكاوى والمذكرات والاقتراحات والأوامر والتعليمات والتظلمات .

This technique is usually adopted by large organizations and for certain task. It is seen much in the communication from up to down although it utilized communication from down to up. The disadvantage of the written communication technique in that the receiver is not familiar with the motivations of the sender and consequently he may misunderstand the content of the message. Out of the techniques of the written communication techniques are the reports, complaints, memoranda, proposal, orders directives, and grievances.

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.aazs.net

ابو ريان


البروفيسور
البروفيسور


على الرغم من صعوبة التحكم في السلوك الظاهر ، فيمكنك استخدامه لدعم رسائلك الشفوية للمستقبل .

In spite of the difficulty involving the apparent behavior, you can utilize it to augment your verbal message to the sender.

أثبت البحث أن فهم واستيعاب أي مستمع للرسالة الشفهية يكون على النحو التالي :

Research has confirmed that the listener’s understanding and comprehension of the verbal messages is as follows:

§

7% من الكلمات التي يقولها المتحدث .

7% to the words uttered by the speaker.


§

38% من الطريقة التي يتحدث بها (نبرة الصوت).

38% to the way he is speaks with voice tone.


§

55% من لغة وتعابير الجسم .

55% to the body language and expressions.

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.aazs.net

ابو ريان


البروفيسور
البروفيسور


عناصر لغة الجسم :

Body Language Elements:

التعابير .

Expression.


النظر في وجه الطرف الآخر .

Viewing the face of the other party.


القرب .

Proximity.


النظرات والمظهر .

Glances and appearance.


حركات الجسم ووضع أعضائه .

Body movement and the position of its parts.


معوقات متعلقة بالرسالة :

Impedances related to the message:

إزدواجية المعنى في التعبير .

Meaning duplicity in expression.


الحشو الزائد في الكلام .

Unnecessary wording.


نقص المعلومات اللازمة .

Deficiency of the required information.


عدم إرسال الرسالة في الوقت المحدد .

Not sending the message in the due time.

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.aazs.net

ابو ريان


البروفيسور
البروفيسور


طول الرسالة .

Lengthy message.

§


عدم موضوعية الكتابة وضعف الترابط .

Unobjectivity of writing and poor linkage.

§


عدم انسجام الرسالة مع الهدف .

Messages inconsistency with the goal.

§


حجم المعلومات .

Information size.

§


عدم وضوح الرسالة .

Unclear message.

§






التفاعل الثنائي

Dyadic interaction

Ø


يتم التفاعل عادة في المقابلة الشخصية بين الشخص الذي تتم مقابلته والشخص المقابل .

Interaction usually occurs in an interview between the interviewed and the interviewer.

الاستفسار والاستجابة

Inquiry and response.

Ø


وتمثل هذه الوسائل الأساسية للحصول على المعلومات .

These represent the basic means to obtain information.

معلومات موضوعية وذاتية

Objective and Subjective Information

Ø


معلومات موضوعية كالحقائق ، ومعلومات ذاتية كالأحساسيس والمشاعر والقيم .

Objective information. e.g. facts and subjective facts. Feelings, sentiments and values.

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.aazs.net

ابو ريان


البروفيسور
البروفيسور


تباين الأدوار

Role Differentiation


بين مجموعة المقابلة والشخص المقابل . فأحدهما يسأل والآخر يرد .

Between the interview team and the interviewed person. One asks while the other replies.

تبادل الأدوار

Alternating Roles


عادة ما تتبدل الأدوار أثناء المقابلة ويلعب المستجيب دور السائل والعكس – ويندر أن تتم مقابلة كاملة دون تبادل للأدوار .

Roles usually alternate during the interview. Correspondent plays the interviewer role and vice versa. Rarely, a full interview passes without rolls alternation.

وسائل قياس النجاح المتعددة

Multiple success measures


نظراً لأن أغراض المقابلات الشخصية متعددة فمن البديهي أن تتعدد أدوات قياس النجاح أيضاً .

Because the purposes of the interviews are multiplied, it is also evident that the success measures tools multiply as well.





§

وضع المستقبل الاجتماعي .

The social position of the recipient.

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.aazs.net

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 5]

انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3, 4, 5  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى